Thursday, 13 December 2012

PENGALAMAN TEMUDUGA


Assalammualaikum and hi kepada sepa-2 yang baca entry nih .
Semenjak berhenti dari matrik hari tuh makin rajin pula maw update blog nih .
Dulu , time di matrik mana pernah saya peduli pasal blog tercinta saya . haha . anggap macam ndak pernah wujud , sedangkan saya mula ada blog time februari 2012.

Erm , ndak lama lagi tahun 2013 akan menjelma . hehe. And waktu untuk saya menghadapi dunia baru pun akan makin dekat lah. Dunia baru yang saya maksudkan bukanlah pegi planet lain k .hehe .
Its about my future ,okay ?


 Waaa , tak pernah saya menyangka dan tak pernah terlintas sedikit pun di fikiran saya yang saya akan mengikuti latihan juruteknologi makmal perubatan. Why ? sebab masa temuduga tuh memang I got interview for penolong pegawai perubatan and juruteknologi makmal perubatan but , I prefer interview untuk penolong pegawai perubatan or lebih glamor dipanggil MA(medical assistant). Saya pegi temuduga untuk jawatan nih klu tak silap 3 oktober yang lalu. Waktu saya dapat panggilan temuduga saya masih di matrik so , terpaksa minta cuti untuk pi temuduga sambil bercuti jua lah .
Saya ambil cuti 1 week , waa .. paling mnang lah ! orang lain 2 or 3 hari ja cuti .hehe.

Masa balik keningau tuh memang takda kawan. Saya ikut feri KK , nasib selamat sampai jua saya di keningau. Alhamdulillah ..
Then , before interview tuh saya google-2 lah maw cari itu ini pasal isu semasa , then hafal-2 lagi. Waduh , otak sakit owh .

Jeng-3 , nak tahu apa yang jadi time temuduga ?
Herm , saya pilih baju kurung warna pink and tudung kaler putih . hehe , first datang sana ramai udah pula yang lebih dulu sampai dari saya.
Pas tuh , saya kena suruhlah jawab soalan bertulis , tak payah risau lah pasal ujian nih .. seriously , sangat ndak susah . just dya tanya pasal minat ja. Tips maw dapat markah minat yang tinggi just tick ‘ya’ pada soalan yang berkaitan dengan sains , okay ? kalau pasal minat menyanyi tuh tak payah lah gatal tangan nak tick ‘ya’ ..

After that , baru kami kena panggil satu-2 untuk kena bagi taw giliran temuduga .
Waa, waa , waa , saya no 17 .. hahaha . rasa macam lama kan ? semakin dekat giliran saya untuk ditemuduga makin pula jantung saya dup dap , dup dap. Saya pun tanya-2 lah ngan orang yang udah selesai ditemuduga . huh ! susahnya soalan . nih contoh2 soalan yang dowang kena tanya .

  • Pasal orang-2 ternama di Sabah .
  • TYT Sabah
  • Level gula yang normal dalam badan
  • Tekanan darah yang normal
  • Penyakit yang kini sedang menular di keningau
  • Logo KKM
  • Jata negara, sabah
  • Fungsi darah merah , putih
  • Perbezaan MA dan jururawat
  • Slogan KKM
  • Etc ...

Actually, banyak lagi lah yang kena tanya tapi malas maw taip .

GILIRAN SAYA DITEMUDUGA ..

Huhu , takutnya bila giliran saya udah untuk ditemuduga .
Firstly , saya ketuk dulu then baru masuk perlahan-2 and senyum sambil bagi fail dengan penemuduga tuh barulah kena suruh duduk. Nervousnya . hehehe . ada dua penemuduga , satu man dan satu lagi pula woman .

Pertama skali , dia suruh perkenalkan diri . saya pun kasi kenal lah diri saya .. then , dia tanya pasal family , study di mana .. saya dengan jujurnya cakap lah yang sekarang saya masih belajar di kolej matrikulasi labuan . hmm , trus dia cakaplah ngan saya supaya stay ja di matrik bap di sana bagus .saya pun mana maw kalah bh . saya ckp lah ngan penemuduga tuh yang masuk U nih pun perlu biaya yang banyak dan ………………. Byk lagilah , lepas tuh .. takda kena sentuh gi pasal matrik .

Yang kedua pula , dia tanya yang saya pernah kah pi hospital . dengan yakin saya jawablah yaa , sepa lah yang tak pernah pi hospital kan . hee , tapiii , dia tanya saya pasal jabatan pesakit luar pula . aduhhh , banyak-2 soalan .. itu jua kah yang saya dapat . saya terus terang ja lah yang saya nih kurang pasti tapi saya cuba jawab lah kunun . hehehe .. lepas tuh saya jawablah antam-2 , ntah betul atau tidak .

Ketiga pula , dia tanya apa tugas MA and latihan dia nanti berapa tahun and di mana tempat latihan dia ..  kalau itu saya boleh jawab dengan yakin lah . hehe . bukan macam soalan sebelum .

Hah , sekarang penemuduga perempuan pula yang soal saya .
Dia tanya apa formula BMI .. aduh ! masa tuh saya lupa betul-2 .. saya bagi taw ja lah yang dulu saya memang taw pasal formula BMI nih tapi sekarang saya lupa .. hehe . jujur lah kan daripada menipu .

Last sekali , dia tanya pasal kedudukan tanda nama dia .. SALAH atau BETUL ?
Hmm , saya jawab lah salah sebab sepatutnya tanda nama di  bahagian kiri kan ?? betul kan . hehe ..dia masa tuh letak sebelah kanan .

Finally , selesai juga temuduga saya ..sebelum keluar , saya bagi taw lah ngan penemuduga tuh harap saya diberikan peluang .. dowang pun senyum aja .

Ahaa , gitulah pengalaman pertama saya pi temuduga , memang kin takut tapi itu lah yang harus kita tempuhikan kalau nak berjaya .
Alhamdullillah , saya berjaya untuk latihan juruteknologi makmal perubatan .
Dan tempat latihan di kuching, sarawak .
Terima kasih ya Allah ..
Saya akan cuba yang terbaik semasa saya mengikuti latihan itu selama 3 tahun .. saya maw sempurnakan impian yang belum sempat tercapai semasa saya berada di matrik .

Sesungguhnya , kita tidak taw di mana rezeki kita kan .. dan mungkin rezeki saya di spa8 dan saya terima semua ini dengan hati yang terbuka . semoga , keputusan saya untuk berhenti dari program matrikulasi dan mengikuti latihan JTMP selama 3 tahun adalah pilihan yang tepat. Saya tahu Allah telah memberikan jalan yang terbaik untuk saya .

                                                                                                       







Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

2 comments: