PENGALAMAN TEMUDUGA


Assalammualaikum dan hai kepada siapa-siapa sahaja yang membaca entry yang tidak seberapa ini.
Semenjak berhenti dari matrik hari tu semakin rajin pula mau update blog ni.
Dulu , time di matrik mana pernah saya peduli pasal blog tercinta saya . haha . anggap macam nda pernah wujud , sedangkan saya mula ada blog februari 2012.

Erm , ndak lama lagi tahun 2013 akan menjelma . hehe. And waktu untuk saya menghadapi dunia baru pun akan makin dekat lah. Dunia baru yang saya maksudkan bukanlah pegi planet lain k .hehe .
Its about my future ,okay ?


 Waaa , tak pernah saya menyangka dan tak pernah terlintas sedikit pun di fikiran saya yang saya akan mengikuti latihan teknologi makmal perubatan. Why ? sebab masa temuduga tuh memang I got interview for penolong pegawai perubatan and juruteknologi makmal perubatan but , I prefer interview untuk penolong pegawai perubatan or lebih glamor dipanggil MA(medical assistant). Saya pegi temuduga untuk jawatan nih klu tak silap 3 oktober yang lalu. Waktu saya dapat panggilan temuduga saya masih di matrik so , terpaksa minta cuti untuk pi temuduga sambil bercuti jua lah .
Saya ambil cuti 1 week , waa .. paling menang lah ! orang lain 2 or 3 hari ja cuti .hehe.

Masa balik keningau tuh memang takda kawan. Saya ikut feri dari Labuan ke Kota Kinabalu , nasib selamat sampai juga saya di keningau. Alhamdulillah ..
Then , before interview tuh saya google-2 lah maw cari itu ini pasal isu semasa , then hafal-2 lagi. Waduh , otak sakit owh .

Jeng-3 , nak tahu apa yang jadi time temuduga ?
Herm , saya pilih baju kurung warna pink and tudung kaler putih . hehe , first datang sana ramai udah pula yang lebih dulu sampai dari saya.
Pas tuh , saya kena suruhlah jawab soalan bertulis , tak payah risau lah pasal ujian nih .. seriously , sangat ndak susah . just dya tanya pasal minat ja. Tips maw dapat markah minat yang tinggi just tick ‘ya’ pada soalan yang berkaitan dengan sains , okay ? kalau pasal minat menyanyi tuh tak payah lah gatal tangan nak tick ‘ya’ ..

After that , baru kami kena panggil satu-2 untuk kena bagi taw giliran temuduga .
Waa, waa , waa , saya no 17 .. hahaha . rasa macam lama kan ? semakin dekat giliran saya untuk ditemuduga makin pula jantung saya dup dap , dup dap. Saya pun tanya-2 lah ngan orang yang udah selesai ditemuduga . huh ! susahnya soalan . nih contoh2 soalan yang dowang kena tanya .

  • Pasal orang-2 ternama di Sabah .
  • TYT Sabah
  • Level gula yang normal dalam badan
  • Tekanan darah yang normal
  • Penyakit yang kini sedang menular di keningau
  • Logo KKM
  • Jata negara, sabah
  • Fungsi darah merah , putih
  • Perbezaan MA dan jururawat
  • Slogan KKM
  • Etc ...

Actually, banyak lagi lah yang kena tanya. Korang boleh google ye

GILIRAN SAYA DITEMUDUGA ..

Huhu , takutnya bila giliran saya udah untuk ditemuduga .
Firstly , saya ketuk dulu then baru masuk perlahan-2 and senyum sambil bagi fail dengan penemuduga tuh barulah kena suruh duduk. Nervousnya . hehehe . ada dua penemuduga , satu man dan satu lagi pula woman .

Pertama skali , dia suruh perkenalkan diri . saya pun kasi kenal lah diri saya .. then , dia tanya pasal family , study di mana .. saya dengan jujurnya cakap lah yang sekarang saya masih belajar di kolej matrikulasi labuan . hmm , trus dia cakaplah ngan saya supaya stay ja di matrik bap di sana bagus .saya pun mana maw kalah bh . saya ckp lah ngan penemuduga tuh yang masuk U nih pun perlu biaya yang banyak dan ………………. Byk lagilah , lepas tuh .. takda kena sentuh gi pasal matrik .

Yang kedua pula , dia tanya yang saya pernah kah pi hospital . dengan yakin saya jawablah yaa , sepa lah yang tak pernah pi hospital kan . hee , tapiii , dia tanya saya pasal jabatan pesakit luar pula . aduhhh , banyak-2 soalan .. itu jua kah yang saya dapat . saya terus terang ja lah yang saya nih kurang pasti tapi saya cuba jawab lah kunun . hehehe .. lepas tuh saya jawablah hentam, ntah betul atau tidak .

Ketiga pula , dia tanya apa tugas MA and latihan dia nanti berapa tahun and di mana tempat latihan dia ..  kalau itu saya boleh jawab dengan yakin lah . hehe . bukan macam soalan sebelum .

Hah , sekarang penemuduga perempuan pula yang soal saya .
Dia tanya apa formula BMI .. aduh ! masa tuh saya lupa betul-2 .. saya bagi taw ja lah yang dulu saya memang taw pasal formula BMI nih tapi sekarang saya lupa .. hehe . jujur lah kan daripada menipu .

Last sekali , dia tanya pasal kedudukan tanda nama dia .. SALAH atau BETUL ?
Hmm , saya jawab lah salah sebab sepatutnya tanda nama di  bahagian kiri kan ?? betul kan . hehe ..dia masa tuh letak sebelah kanan .

Finally , selesai juga temuduga saya ..sebelum keluar , saya bagi taw lah ngan penemuduga tuh harap saya diberikan peluang .. dowang pun senyum aja .

Ahaa , gitulah pengalaman pertama saya pi temuduga , memang kin takut tapi itu lah yang harus kita tempuhikan kalau nak berjaya .
Alhamdullillah , saya berjaya untuk latihan juruteknologi makmal perubatan .
Dan tempat latihan di kuching, sarawak .
Terima kasih ya Allah ..
Saya akan cuba yang terbaik semasa saya mengikuti latihan itu selama 3 tahun .. saya maw sempurnakan impian yang belum sempat tercapai semasa saya berada di matrik .

Sesungguhnya , kita tidak taw di mana rezeki kita kan .. dan mungkin rezeki saya di spa8 dan saya terima semua ini dengan hati yang terbuka . semoga , keputusan saya untuk berhenti dari program matrikulasi dan mengikuti latihan TMP selama 3 tahun adalah pilihan yang tepat. Saya tahu Allah telah memberikan jalan yang terbaik untuk saya .

                                                                                                       






Comments

  1. tumpang tanya saya ada dapat dua peluang latihan latihan penolong pegawai farmasi dan latihan juruteknologi makmal perubatan adakah dia akan taya pasal dua2 jawatan atau hanya yg kita nak ja

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

♥ MY NEW LIFE ♥

diploma teknologi makmal perubatan